Denkgesprek

Denken met 17 hoofden

Misschien kent u  het gevoel van vrijheid dat ontstaat als het u lukt om echt goed na te denken. Vooruitgang en verfrissing in uw eigen hoofd. Voor u het weet staan er belangrijke ideeën op papier. Nieuwe waardevolle inzichten. Oplossingen voor oude problemen. Heldere keuzes.

Maar waarschijnlijk weet u ook dat goed denken niet altijd lukt. Soms lijkt het wel of uw gedachten in cirkels ronddraaien. Of dat een probleem wel uw aandacht blijft trekken, maar zonder dat u dichter bij een oplossing komt.

Goed nadenken is een kunst, waar filosofen zich al eeuwen op toeleggen. Die kunst is nog moeilijker als er gezamenlijk denken nodig is. Bijvoorbeeld omdat er gedoe is in een team, of de samenwerking stroef loopt. Met 17 hoofden loopt u nog eerder vast.
Dan is het zaak om een denkgesprek te plannen. Dat bevrijdt u en uw team van vastgeroeste patronen en geeft u samen de kracht om nieuw denken te ontwikkelen.

Voorbeeld denkgesprek: Wanneer is samenwerken nuttig?

Ik begeleide een tijdje geleden bijvoorbeeld een team dat moeite had met samenwerking. Verschillende teamleden beschuldigden elkaar van slechte samenwerking. In het gesprek bleek al snel dat er geen gezamenlijk beeld was van wat goede samenwerking was. Ook het doel van samenwerken bleek onduidelijk. Sommige werknemers deelden alleen het hoognodige met elkaar, omdat ze niet onnodig tijd wilden vragen aan teamgenoten. Anderen staken juist veel tijd in het maken van verslagen zodat iedereen op de hoogte was van hun bevindingen en werkzaamheden.

We besloten gezamenlijk te onderzoeken wanneer samenwerken nuttig is. Dat bleek een moeilijke klus, waarbij de gemoederen soms hoog opliepen. Maar uiteindelijk ontstond er veel begrip voor elkaars ideeën. Het idee dat de ander ‘niet goed samenwerkte’ bleek er totaal door verdwenen. Er konden goede afspraken gemaakt worden over de informatie die wel en niet gedeeld moest worden. En op welke manier.

Twee weken later sprak ik de opdrachtgever opnieuw. Hij vertelde dat de afspraken werkte en dat het gesprek zich nog steeds voortzette. Op momenten dat er vroeger onderlinge irritaties ontstonden, raakten mensen nu met elkaar in gesprek. Doordat er veel onderling begrip was ontstaan, was het elke keer makkelijker om naar ieders tevredenheid te handelen. De samenwerking zelf was daardoor ook enorm verbeterd.